середу, 16 листопада 2016 р.

урок з хімії для 7 класу

Прості речовини Оксиген, кисень. Склад молекули кисню та його фізичні властивості 
Автор учитель хімії
Володіна Л.О.

Ціль: повторити класифікацію речовин; закріпити знання учнів про елементи металів і неметалів, а також простих речовин на прикладі Оксигену,  кисню й озону; дати поняття про Оксиген – хімічний елемент, кисень і озон як простих речовин;  ознайомити учнів з історією відкриття кисню, його поширенням у природі, фізичними властивостями.

Тип уроку:  поглиблення й засвоєння нових знань.
Форма уроку:  фронтальна бесіда, робота в групах, самостійна робота, практично-ігрова, комбінований урок з використанням ІКТ.
Устаткування: мультимедійний проектор, ноутбук, мультимедійна презентація Power Point; відеоролик; опорний конспект, ігровий комплект для моделювання молекул.

ХІД УРОКУ
I.               Організація класу.
Сіли зручно за партою, приготувалися до роботи. Посміхнулися, позитивно настроїлися на урок.
II.            Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання:
(Домашнє завдання: Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія, 7 клас -К.: Академія, 2007 повт. §8 «Прості та складні речовини, типи простих речовин, метали й неметали».
Робота в зошитах.  Завдання: дані речовини – оксиди: Na2O, NO3, CuO, ZnO, Cr2O3, MgO, Cu2O, PbO2 , V2O5, B2O3, Li2O, SO2, MnO2, Al2O3, CO2, N2O5, CrO3, P2O5.
1. Розмістити дані речовини у таблицю згідно валентності по стовпчикам (перший відповідає валентності 1, другий валентності ІІ і так далі) - 2б.
2.Записати рівняння реакцій сполучення між речовинами, щоб отримати оксиди які знаходяться у першому та п’ятому  стовпчиках – 3б
3.Обчислити масові частки елементів, які знаходяться у шостому стовпчику – 3б
4.Знайти молекулярну масу оксидів, які знаходяться  у четвертому стовпчику – 2б
(Один із учнів зачитує домашнє завдання, всі останні  міняються зошитами в парах, та перевірять домашнє завдання один одному і оцінюють завдання).


Фронтальна бесіда.
Ø     Чому речовини відрізняються по властивостях (тому що мають різну  сполуку)
Ø     На які дві групи підрозділяються речовини по сполуці молекули (на прості й складні)
Ø Давайте згадаємо. Що таке «Прості речовини»? Що таке «Складні речовини»? (прості речовини це атоми або молекули металів і неметалів; складні речовини – хімічні сполуки, які мають атомну, молекулярну або йону будову.  Приведіть приклади простих і складних речовин.
Ø Пригадайте, в яких групах за таблицею Д.І. Менделєєва посідають метали та неметали.
Ø Учитель записує на дошці в рядок хімічні речовини (Cu, NaCl, Cl2, CuSO4,  Fe, H2O, Br2, BaCl2, Al, P, C2H6, O2, NO2, CO, Na2O).
Учні малюють таблицю в зошиті та записують у  стовпчики - прості речовини (метали й неметали) і складні речовини, після закінчення заповнення таблиці озвучують запис.
Прості речовини (атоми й молекули)
Складні речовини
метали
неметали





Ø     Як ви думаєте, яких речовин більше й чому? (Правильно, складних речовин, тому що вони можуть утворювати різні сполуки).
Ø     А яких речовин більше в природі – простих або складних? (Правильно, складних, тому що прості речовини входять до складу води, гірських, магматичних і осадових порід, а також мінералів)
Ø А які прості речовини в природі ви знаєте?

Прості речовини мають для людини дуже важливе значення. Вивчення простих речовин ми почнемо з одного з розповсюджених елементів - який ставиться до групи неметалів.

III.         Мотивація навчальної діяльності.
Відгадайте, про яку просту речовину йде мова?
Він усюди, він і скрізь,
В камені, в повітрі і в воді,
Він і в ранковій росі,
І в блакитних небесах.    (кисень)
Ми підійшли до теми нашого сьогоднішнього уроку «Прості речовини Оксиген, кисень. Склад молекули кисню та його фізичні властивості».

IV.          Засвоєння нових знань.
Ø    Яку роль відіграє кисень для людини?  Всі живі організми дихають киснем, а в  безкисневій атмосфері не можуть існувати люди, тварини, рослини. Тільки деякі мікроорганізми - анаеробні бактерії, живуть без кисню. Кисень, що вдихається, окисляє вуглеводи й інші речовини, і в цьому хімічному процесі виділяється та енергія, що затрачається на всі життєві процеси.
Весь кисень виник і зберігається на планеті завдяки процесу фотосинтезу.                               хлорофіл
6CO2 + 6H2O + 2.83кДж                  C6H12O6 + 6O2

А зараз пропоную подивитись презентацію  «Оксиген, кисень».

Демонстрація мультимедійної презентації.

Ø     Що ви зрозуміли, переглянувши презентацію? (Учні висловлюють свої поняття про Оксиген, Кисень, Озон).
Ø     На моделях конструктору скласти молекулу кисню та озону, причому кульки бажано підібрати ……. кольору,   (синій, або голубий).

-        Кому належить першість відкриття Кисню?
-        Чому відкриття кисню належить двом ученим, яким?
-        Яка заслуга А.Лавуазьє?

Робота в групах. Клас ділиться на групи по 5-6 учнів (залежно від наповнюваності класу), кожній групі видаються картки із завданнями. Обговорення  відповіді 3-4 хв. Група вибирає представника, який дає відповідь на завдання.
Завдання для 1-ї групи.
Підкажіть, будь ласка, якщо людина, тварини дихають повітрям, до складу якого входить кисень, а чим же дихають риби, рослини?
Завдання для другої групи.
З якими складними оксигеновмисними речовинами в природі ви зустрічалися. Не забувайте за родовища, які ви знаєте.(У  місті Авдіївка розташоване родовище кварцових пісків, які складають речовини SiO2, Аl2O3. Fe2O3). На прикладі одного із запропонованих вами речовин, зібрати модель молекули, враховуючи що Оксиген має валентність ІІ. Обґрунтуйте свою відповідь.
Завдання для третьої групи.
Які характерні властивості має кисень і яку роль він грає в природі.

Виступи представників груп.

Фізкультхвилинка.
1.              На поверхні вушних раковин розташовано більше тисячі біологічно активних крапок, тому, масажуючи їх, ми  впливаємо на весь організм. Настрій! Узялися за вуха, схопили всю вушну раковину в кулака.
З гумором тягнемо вушні раковини долілиць так, щоб відтягнулося внутрішнє вухо. У кожний рух вкладаємо радість!
Легке розслаблення чергуємо з більш вираженою напругою.
Потім аналогічно кілька разів нагору. Тільки прошу Вас, дотримуйтесь техніки безпеки! Вуха не відірвіть!!!

А зараз, ми з вами подивимося мультфільм «Пригоди  Кисню». Кожній групі роздані питання, які вам буде потрібно обговорити в групах і підготувати відповідь.

Демонстрація мультимедійного відеоролика «Пригоди Кисню».

Питання 1 групі.  Чому, як на вашу думку, гелій відіпхнув кисень і не став з ним дружити.  Робота з таблицею Д.І. Менделєєва (урахуйте при відповіді, що гелій це інертний газ).
Питання 2 групі.  Чому, як на вашу думку,  залізо обернулося в іржу, а потім у порошок. Складіть формулу сполуки Оксигену з Fe (ІІІ).  ( Робота з таблицею Д.І. Менделєєва, конструктором для моделювання молекул).
Питання 3 групі. Чому, як на вашу думку,  Кисню сподобалося дружити з Барієм. Складіть формулу сполуки Оксигену з Барієм (Ва). (Робота з таблицею Д.І. Менделєєва, конструктором для моделювання молекул).

Обговорення відповідей у групах 3-4 хв.
Виступ представників груп.

V. Закріплення знань
1.    Символ Оксигену?
2.    Валентність Оксигену?
3.    Які утворюються прості речовини, чим вони відрізняються? 
4.    Охарактеризуйте положення Оксигену в періодичній системі          Д.І Менделєєва.

Робота з підручником Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія, 7 клас -К.: Академія, 2007- стор. 101, завд. 126.
Робота у дошки 1 учень (завд. 126/а)
Самостійна робота ( стор.101, завд. 124 (скласти з конструктору моделі молекул - N(IV)O, Se(VI)O).
VI. Підсумок уроку
       Оцінювання роботи учнів. Учитель роздає червоні  зірки за кожну правильну відповідь на протязі уроку, чорні за кожну неправільну відповідь, жовті пів бали за незовсім досконалу відповідь. Скільки зірочок збере кожен, стільки і заробив на уроці. Додатково додаються бали за самостійну роботу, та домашню роботу.
VII. Домашнє завдання
    Вивчити § 16, виконати завдання № 121, 122. 126/б(стор. 101); творче завдання: скласти кросворд, казку або загадку з теми «Оксиген. Кисень».


Немає коментарів:

Дописати коментар